RvD501 (Radio501)

Home » DonderDisk » De #Radio501 #Donderdisk van 9/6/2011 is van Jon Allen

De #Radio501 #Donderdisk van 9/6/2011 is van Jon Allen

RVD501 on Twitter

De nieuwe Donderdisk op de Radio 501 Daverende Donderdag van 9/6 is Lucky I Guess van Jon Allen van zijn nieuwste album Sweet Defeat .

Jon Allen is een man die langzaam naam aan het maken is in Nederland.
Met zijn tweede album verrast de 34 jarige laatbloeier uit Engeland vriend en vijand. 'Ik ben gek op mooie en pakkende liedjes. Dat is altijd mijn uitgangspunt geweest.' Sweet Defeat kwam op 25 mei 2011 uit en op 30 juni a.s. geeft hij een optreden in Amsterdam.

Met zijn eerste album Deadman's Suit verrasteJon Allen twee jaar terug al iedereen. Vooral die mooie hese stem waarmee hij zijn eigen catchy akoestische liedjes zong tekende voor nostalgische gevoelens. Allen is echter niet de standaard getormenteerde singer/songwriter. Als je met hem praat, zingen de vogels en gaat het zonnetje fluiten.
Ondanks dat gaat zijn nieuwe cd Sweet Defeat voornamelijk over de breuk met zijn vriendin.
xe2x80x98Eigenlijk is het heel gek. De laatste jaren waren erg goed voor mij en op zoxe2x80x99n moment ben je niet echt in staat om nieuwe liedjes te schrijven. Tot aan de breuk. In die donkere periode heb ik heel snel de nummers voor Sweet Defeat kunnen schrijven.xe2x80x99
Wat opvalt aan het album is de toegankelijkheid. Allen is niet de man van productietrucjes of goedkoop effectbejag. Soms hoor je invloeden van Tim Finn maar ook Gilber Oxe2x80x99Sullivan, Billy Joel, Cat Stevens, James Taylor en zelfs een Rod Stewart in zijn glorietijd liggen op de loer. Vooral de refreinen zijn net als bij deze voorbeelden, gemakkelijk meezingbaar.
Allen lacht om de vergelijkingen. xe2x80x98Ik ben daar eerlijk gezegd best wel trots op. Als kind hield ik al van liedjes met een sterke hook en meezingbaar refrein. Ik ben gek van The Beatles maar ook van Motown. Het mag van mij soms best erg retro zijn.xe2x80x99 

 

Jon Allen begon als kind in een koor op school en zijn pianolessen, die hij vanaf zijn zevende levensjaar kreeg, zorgde voor de muzikale ondergrond. Op latere leeftijd ging hij naar het Liverpool Institute of Performing Arts dat ooit werd opgericht door Paul McCartney. xe2x80x98Daar heb ik heel veel geleerd. Ik ontwikkelde mij niet alleen tot een capabele songschrijver maar kreeg ook handvaten mee hoe ik mij in de muziekwereld staande moest houden.xe2x80x99 Dit resulteerde uiteindelijk in de oprichting van zijn eigen platenlabel Monoloque Records. xe2x80x98Mijn eigen label geeft mij alle vrijheid om te doen wat ik wil doen. Van mijn eerste cd heb ik songs verkocht aan het automerk Landrover voor een reclamefilmpje maar ook aan de BBC.xe2x80x99 In de aanloop naar Sweet Defeat werd Allen ook niet lastig gevallen door betweterige platenmaatschappij mensen. xe2x80x98Ik zou daar niet mee kunnen omgaan. Ik wil volstrekte vrijheid hebben in datgene wat ik doe.xe2x80x99

Sweet Defeat eindigt met de song Last Orders. Daar zit volgens Allen een speciaal verhaal aan vast. xe2x80x98Ik heb het nummer geschreven in Slowakije. Ik woon zelf in Zuid-Londen en bezoek daar heel vaak een pub waar jonge muzikanten en theatermakers een kans krijgen. De eigenaar ontmoette daar zijn toekomstige vrouw die uit Slowakije komt. Ik werd uitgenodigd op hun bruilof die in Slowakije werd gehouden.Ik vond het zo mooi dat hij zijn liefde had gevonden. Een dag later heb ik in een zoete bui de tekst geschreven. Die is wel een beetje cheesy maar ik vind dat het moet kunnen.xe2x80x99 Over de zoektocht naar de ideale vrouw zingt hij op de openingsong Joanna. xe2x80x98Soms droom je ervan dat die ideale vrouw je pad kruist. Wat dat betreft ben ik nogal een romanticus.xe2x80x99
Overigens verklapt Allen dat hij de song Last Orders gaat opnemen met de Nederlandse actrice Carice van Houten. xe2x80x98Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Ze schijnt hier nogal een beroemde actrice te zijn.xe2x80x99 Op 25 mei 2011 was Jon Allen overigens te gast in het radioprogramma van Giel Beelen. Hij is een fan van het eerste uur. xe2x80x98Bij hem moet je ook altijd een andere artiest uit de top 50 coveren. Eerder heb ik songs van Caro Emerald en Duffy gedaan. Maar vanochtend heb ik het nummer Someone Like You van Adele gedaan. Dat werd mij hartstochtelijk afgeraden maar ik als ik song geweldig vind, omarm ik hem ook.xe2x80x99

Jon Allen – Sweet Defeat (Rough Trade) is nu te koop. Hij speelt op 30 juni – People's Place (nieuwe Paradiso locatie Amsterdam).

Andere speeldata:

5 sept- Oosterpoort- Groningen
6 sept- Lantaren-Venster- Rotterdam
7 sept- Tivoli- Utrecht
8 sept- Doornroosje- Tivoli

 

Bron: Muziek.nl

 

Bestellen kan bij Bol.com

 

 

 

 

Radio501 on Twitter

